Australia’s Media
Other books by Humphrey McQueen %
A New Britannia (1970) zo:ovo—ﬁmm

Aborigines, Race and Racism (1974)
Social Sketches of Australia 1888-1975 (1977)

by
Humphrey McQueen

Widescope




Contents

Introduction

Definitions

1

2
3
4
5
6
7
8
9
0

1
11

Advertising — the key link
The Media Are Big Business
Herald and Weekly Times
Fairfax & Great Grand Sons
Murdoch Junior

Packer & Sons

The ABC

The World the Media Made
Voices of America

Beyond Bias

A People’s Network

Select Bibliography

Index

35
35
69
76
82
94
124
144
183
199
211
215




124 AUSTRALIA’S MEDIA MONOPOLIES

Chapter Eight

The World the Media Made

Monopoly capitalism is an era of war and of revolution.

So far this century, imperialism has given rise to two world
wars and a host of so-called limited wars from the Boer War in
South Africa in 1899, through China, Spain, Korea and Viet-
nam right back to southern Africa in 1977. The death toll is
well over one hundred million people. War on this scale is not
a vast accident. It is part and parcel of the monopoly stage of
capitalism, that is, of imperialism. The role of the media in
these wars is an essential element in the ways the media serve
capitalism. They have to lie in order to get people to kill each
other. It is not a matter of this or that journalist being corrupt
or lazy — it is a question of the needs of the capitalist system
as a whole.

Yet the ‘‘other side” does sometimes get through. This is
because the other feature of imperialism is revolution. From
Russia in 1917, through China and onto Vietnam, revolutions
led to the overthrow of capitalism. Every country has had
some revolutionary experience. The capitalists of the world are
united in their determination to stop further socialist victories.
The media plays its part by presenting every aspect of socialist
revolutions as vile and evil.

The world the media makes is distorted to uphold the in-
terests of capitalism against socialism, as well as the interests
of locally dominant capitalists against outside competition.

Horror stories about other countries are as old as war itself.
Nonetheless, the Great European War, 1914-18, saw the birth
of a virtual industry devoted to the deliberate invention of lies
about Germany — Hun outrages of nuns and the boiling down
of corpses for fat. The Australian government used a journalist,

THE WORLD THE MEDIA MADE 125

Critchley Parker, to make up atrocity stories for the local
market. Australian newspapers were full of false reports about
British victories. One writer pointed out shortly after the war
started in August 1914 that:

It is a remarkable fact that the Germans have battered their way
through Belgium against heroic resistance, have forced back the Allied
army at the rate of nearly ten miles a day, have reached Paris, occupied
Brussels, taken Liége and Namur, without, according to our cables, having
won a single victory . . .!

Wartime misreporting has been detailed in Phillip
Knightley’s The First Casualty (1975).

Writing in a 1928 issue of the Australasian Journal of
Psychology and Philosophy, the New Zealand scholar, E.
Beaglehole argued that the result of war propaganda had been
““a loss of faith in one’s fellow citizens, a poisoning of the wells
of human feelings, a profound deadening of the spiritual life

cruelty masquerading as righteousness, cynical deception
as justice.”’(p.107) Beaglehole’s judgement could just as well
describe the impact of the capitalist media, whether at peace
or at war.

This chapter will not look at what is usually called war
propaganda. Instead, it deals with class war propaganda.
Although these are only a few examples, they give a good pic-
ture of the way in which media monopolies present the world-
wide conflict between socialism and capitalism. The evidence
is taken from the press because this is the most readily
available surviving source. A survey of films, books, radic and
television might alter the outlines, but not the substance of
what follows.

2

Reporting of the Russian Revolution carried on the methods
developed during the Great European War. The Bolsh took
the place of the Boche as the loser of all battles and the doer of
all unspeakable frightfulnesses. Imperialist war and class war
overlapped in time and space. According to the politicians and

! Steads Review, 12 September 1914, p. 795.



126 AUSTRALIA’S MEDIA MONOPOLIES

the press, Germany sent Lenin into Russia; the Bolsheviks then
stabbed the Allies in the back by making a separate peace with
Germany early in 1918, thereby forcing Allied armies to in-
vade Russia against Germany.

When the war against Germany ended on 11 November
1918, the Allied armies in Russia not only stayed, but stepped
up their attacks on the Bolsheviks. On 19 December, the
British War Minister defended Allied (including Australian)
intervention in Russia on the grounds of strangling Bolshevism.
This reason had been there from the start. Inter-imperialist
conflict in Russia did not stop with the end of the war against
Germany. Each allied army tried to grab something for its own
country. War and counter-revolution went hand in hand, but
not to victory, although victories and atrocities were freely in-
vented and solemnly published as gospel truth.

The most constant atrocity charge against the Bolsheviks
concerned their treatment of women. It was widely reported
that chastity had been abolished as a step towards class
equality. Where the Germans had merely raped nuns, the
Bolsheviks wanted the nationalisation of all women. The press
more than fulfilled Marx’s 1848 claim that because the
bourgeois sees his wife as a mere instrument of production he
naturally concludes that the common ownership of the means
of production will set up a system of nation-wide prostitution.2
In 1919, the Melbourne Argus reported ‘‘Forced Marriages in
Petrograd” (11 January) and the ‘‘Abolition of Marriage” five
weeks later. Most of the details of this all-Russian orgy run by
a Bureau of Free Love came from Czarist refugees who set up
in Helsinki ‘‘their own news agency to broadcast the prurient
obsessions or fantasies of the dispossessed (free-love weeks,
church brothels, enforced prostitution for girls of good family,
lustful commissars, etc.)” just as they ‘‘quoted shares of non-
existent companies on their own make-believe stock ex-
change”.? The market in women and property once again sup-
ported each other. Entire, if conflicting sets of Marriage Laws

2 K. Marx and F. Engels, Collected Works, Volume 6. London: Lawrence and
Wishart, 1976. p. 502.
3 D. Mitchell, /919: Red Mirage. London: Jonathan Cape, 1970. p. 239.

THE WORLD THE MEDIA MADE 127

were invented by anti-Bolsheviks and appeared in the
Australian press as genuine decrees of the Supreme Soviet.

Anti-Bolshevik military victories were as freely distributed
in Australian newspapers as women supposedly were in Russia.
Local editors depended on foreign news sources such as the
New York Times which reported at least ninety-one actual or
impending collapses of Bolshevik rule in two years. The
following list of headlines from the Melbourne Argus gives a
good idea of what was told to Australians in 1919.

BOLSHEVIKS: FURTHER LOSSES — 2 July
BOLSHEVIK DEFEAT — 14 August
FURTHER BOLSHEVIK DEFEATS — 20 August
BOLSHEVIKS ADMIT LOSSES — 26 August

BOLSHEVIKS LOSE KIEFF —
BOLSHEVIKS LOSE ON ALL FRONTS —
BOLSHEVIK REVERSES —

BOLSHEVIK RULE COLLAPSING —

5 September
24 September
3 October
16 October

The strain of all these victories was too much for the anti-
Bolshevik forces who themselves suddenly collapsed.

Leningrad’s Kronstadt fortress saw some of the strangest
events of this counter-revolutionary war. In 1919, the fortress
was reportedly on fire from 19 June to 21 August, and then un-
der attack by the British from 1 September to 18 October.
Why Kronstadt did not fall every week, along with the rest of
the town, remains a mystery.

The best comment on Australian press coverage of the
Russian Revolution is still this spoof which appeared in the
Brisbane Truth on 26 January 1919:

Envious of the startling newspaper ‘‘copy” the morning daylies were get-
ting from Russia about the Bolsheviks, Truth cabled for despatches to Mr
Hustleovitch Tellieski, the well-known Russian journalist, who, unable to
see eye to eye with the bad Bolsheviks, is seeing them from afar, so to
speak, and while himself residing at Stockholm, has a direct sleigh service
between that city and Moscow. His couriers, who travel disguised as
blocks of ice, have brought him the following items, which may appear to
be a little contradictory, but are, nevertheless authentic:

Monday — Grand Duke Gotofftheroofsky has been fouly murdered by a
Social Revolutionary.

Tuesday — A Social Revolutionary has been killed by the Grand Duke
Gotofftheroofsky.

Wednesday — All the Social Revolutionaries and all the Grand Dukes, in-




128 AUSTRALIA’S MEDIA MONOPOLIES

cluding the famous Gotofftheroofsky, have been slaughtered by the
Bolsheviks, who cut their bodies into small pieces for use as horse-feed
during the winter months.

Thursday — The Bolsheviks have outraged 3,000,000 Lettish women.
Friday — It now transpires that Archbishop Rasputoffski got all the
women out of the Lettish province before the Bolsheviks entered, knowing
that they would outrage them.

Saturday — The ex-Czar is officially stated to be dead.

Sunday — The ex-Czar is not dead, but has been elected shop delegate
for the Deposed Despots’ Union, now engaged in making false teeth for
the Bolshevik members.

No further news has been received.

3

Australian press treatment of fascism and Nazism contrasts
sharply with the treatment of Bolshevism. Mussolini was seen
by the Advertiser as a strong man who saved Italy from ‘‘chaos
and revolution”(12.11.32); Hitler ‘‘mellowed from a
firebrand to a peacemaker” during his first year in power.
(2.2.34). According to a study of the period, the Sydney Morning
Herald’s attitude to Franco’s fascist coup in Spain was ‘‘that a
dictatorship was the best way to stop anarchy . . .”* In general,
the Australian press supported fascism as a necessary, if un-
fortunate counterweight to Bolshevism. This friendly approach
ended only if and when a new fascist regime upset British in-
terests as Mussolini and Franco sometimes did in the
Mediterranean. Even this critical note largely disappeared
when the British pushed appeasement to its limits at Munich.

On 14 March 1938, Australia’s Prime Minister, Joe Lyons,
sent all Australian newspaper editors a copy of a British
Foreign Affairs note. The note urged British editors to use self-
control in their reporting of international events, and
especially not to say unpleasant things about the leaders of cer-
tain unnamed European countries. Lyons added his own ap-
peal to Australian editors:

¢ E. Andrews, Isolation and Appeasement in Australia. Canberra: ANU Press,
1970. p. 99.

THE WORLD THE MEDIA MADE 129

The Government is most appreciative of moderation which has been
displayed generally by the Press of Australia in their comments on Eastern
and European international situation . . . The government accordingly ap-
peals to you to continue to lend your co-operation by observing strictly the
spirit of request set out in telegram from Secretary of State for Dominion
Affairs.®

Only Fairfax’s Sydney Morning Herald was going to need this
reminder about responsibility and self-control because it was
the only paper that moved towards a firm anti-appeasement
stand. One or two others had doubts but they all fell over
themselves to welcome the Munich agreement. As Eric An-
drews says in his study, Isolation and Appeasement in Australia:
‘““The incident reveals how little weight can be given to
editorial opinion”.(p.143)

Sir Keith Murdoch certainly needed no urging from Lyons
or anyone else in his endless search for a compromise with
Nazism. Edgar Holt, later a Liberal Party organiser, recalled:

I was writing leaders for the Sun-Pictorial when Hitler invaded Austria.
Shortly afterwards my editor agreed that I should write a leader
suggesting that Czechoslovakia was next on the list. The piece was written
when Sir Keith walked in to inquire what we were offering our expectant
public. When the article was outlined to him, he said: ‘“No! We can’t
have that. Hitler has stated that Austria marks the limits of his territorial
ambitions in Europe.”

Holt moved across to the Herald and on the day war broke out

. in 1939 Murdoch joyfully told an editorial conference that

private sources assured him ‘‘that Polish delegates were on
their way to Hitler and that peace would come dropping fast
. . . At five o’clock that afternoon news of Hitler’s invasion of
Poland reached the office. Only Sir Keith was astonished.”®

In his book of memoirs, Passport, the Australian journalist,
Wilfred Burchett, says that a week or so later a Melbourne
editor asked him for an article on Goering that would show
him to be ‘‘The country gentleman, squirish type. Loves hun-
ting and all that. Not one of the fanatics like Hitler . . .”. Bur-
chett refused and someone else had to present Goering as a
‘‘decent, human, un-Nazi sort of chap”.(pp.138-9) Burchett

s NLA MS 2823/27.
s Southerly, 18 (4), 1957, pp. 182—83.



130 AUSTRALIA’S MEDIA MONOPOLIES

does not name the paper but an article fairly close to the one
he describes appeared in Murdoch’s Herald on 10 November
1939 in which Goering was pictured as ‘‘what the British call
a ‘white man’ ” with ‘‘sporting instincts” and opposed to ‘‘the
persecution of the Jews”.(p.6)

Like capitalists all around the world, Australia’s newspaper
owners approved of fascism if they felt it was the only way to
stop Bolshevism. Their attitude to the foreign policies of fascist
governments followed the appeasement policies of the British
and Australian governments whose main aim was to turn
Hitler against Russia. The appeasors tried to do this by making
Hitler feel safe in Europe so that he could attack the USSR;
the anti-appeasors thought that Hitler would be forced into an
anti-communist war if the rest of Europe stood up to him. The
point is not that Murdoch was wrong about Hitler’s war aims;
the point is that Murdoch was wrong because he, like all the
appeasors, wanted Hitler to do in 1939 what the Allied armies
of intervention had failed to do in 1919, namely, strangle
Bolshevism. This is why the Herald was so friendly towards
Goering ten weeks after the war had started. Having failed
with Hitler, the appeasors were still trying to find someone in
the Nazi leadership who would make peace with Britain and
France before marching into Soviet Russia.

““Will you tell us how may Chinese battalions go to a horde, or vice-
versa?”’
— Michael Davidson, of the London Observer to a press briefing officer in
Korea.”

Accounts of China since 1949 provide disastrous examples of
the Australian media’s misreporting — disastrous to the best
interests of the Australian people because this misreporting
made it easier for local spokespeople of US imperialism, such
as Menzies, to send troops to Vietnam.

The West Australian reported the proclamation of the
People’s Republic of China on the day after it happened which

? Cited in P. Knightley, The First Casualty. London: Andre Deutsch: 1975.
p. 342.

THE WORLD THE MEDIA MADE 131

was 1 October 1949. The Advertiser and Sydney Morning Herald
did not pick up the news till 4 October. Most of the papers
were too busy reporting a Melbourne kidnapping to be
bothered with side issues like the liberation of China. When
they became interested, they quickly began pushing the view
that China would try to conquer the rest of Asia. Denis Warner
was already busy peddling the line that China would soon in-
vade Korea and Indo-China. Editorials agreed that the ‘‘red
peril” was closer than ever and that Australia should not
recognise the new Communist government.®

Throughout the 1950s the Australian media were full of
horror stories about the aggressive expansionism of People’s
China — from Tibet to Korea and down into South East Asia.
In addition, there were constant reports about mass killings
and oppressions — not to mention the death of Mao Tsetung
at least once a year. By the beginning of the 1960s, the
Australian media had taught many people that China was to
blame for the war in Korea, for all the unrest in Asia and for
the “‘rape of Tibet”. Space will not allow the disproving of all
these lies. Those who are interested can follow the issues
through in Felix Greene’s book on American misreporting of
China, Curtain of Ignorance, published in 1964 but now out of
print. Because the Australian media are largely dependent on
foreign news services the lies detailed in Greene’s book almost
certainly appeared in Australian papers as well.

This section on China will deal with one central
question — India’s invasion of China in 1962 which was
presented to the Australian people as a Chinese attack on In-
dia. Certainly by 1962, the media had convinced lots of
Australians that' China was warlike while India was sim-
ple-mindedly ‘‘neutralist” and peaceable. When dis-
agreements over the China-India borders broke into open
warfare, there was no doubt in the Australian media as to
which country was the aggressor. If anything unpleasant hap-
pened in Asia it was always the fault of the Chinese Com-
munists. There was no need to look into what was happening,
still less into the claims made by China. ‘‘Everyone” knew

8 G. W. Bell, ““Some Australian reactions to the Establishment of the
People’s Republic of China in 1949”. RMC Historical Journal. Vol. 3, 1974.
pp- 47-50. .



132 AUSTRALIA’S MEDIA MONOPOLIES

that China was always and everywhere aggressive and ex-
pansionist — weren’t the media and politicians always saying
so?

So successful was the complete misreporting of India’s 1962
invasion of China, that Prime Minister Menzies used
‘‘Chinese aggression against India” as the basis of his defence
of his government’s involvement in Vietnam which he claimed
was designed to stop the southward push of China between the
Indian and Pacific oceans. For this reason alone it is worth
showing the thoroughly misleading way in which the media
reported India’s China war. Of course, it will not be possible
to give a full picture of the China-India borders and the
disputes over them. That would need several books and an
atlas of maps. Instead, the account given by the Melbourne
Herald will be checked against itself for internal in-
consistencies, and set against what actually happened for
misrepresentations. The Herald is chosen because its central
position in Australia’s largest media monopoly meant that its
reports were reproduced in Brisbane and Adelaide papers, as
well as on television and radio.

Before turning to the Herald’s version, it is worth looking
into Alastair Lamb’s scholarly book on The China-India Border,
published by the Royal Institute of International Affairs in
1964. Lamb is an anti-communist and most unfriendly towards
People’s China. Yet the evidence which he built up forced him
to admit that ‘‘one should, before dismissing out of hand the
Chinese case, as so many western journalists now tend to do,
try to see the situation through Chinese, as well as Indian spec-
tacles”.(p.3) This is what Lamb did and his conclusion was
that the Chinese

have legitimate claims to a few small tracts of territory south of the
McMahon Line and, perhaps (if there are such things as legitimate claims
over desert country), to the northern part of Aksai Chin through which
runs their road. All this amounts to about 7,000 square miles of territory
out of a total Chinese claim of more than 45,000 square miles. For the
remaining 38,000 or so square miles the Chinese case, on grounds of
history, tradition, treaty, and administration is nowhere particularly good
or worthy of the attention of a Great Power. In the Assam Himalaya, with
the exception of the border tracts already noted, the Chinese claim can
only be described as absurd; and there are reasons to suppose that the
present Chinese Government regards it as no more than a bargaining

THE WORLD THE MEDIA MADE 133

device. India, however, has refused to concede that China has anywhere
along the disputed border any case at all.(pp.175-176)

In other words, the Chinese claim to the disputed land is par-
tly legitimate and partly a normal negotiating tactic. The
Chinese did not make up excuses for attacking India in order
to steal part of India’s territory. On the contrary, China’s
serious claims are soundly based on history, tradition, treaty
and administration. The validity of these Chinese claims must
be remembered when considering the Herald’s treatment of In-
dia’s China war in 1962.

The second imporant fact to bear in mind is that China has
other southern borders all of which were settled peacefully bet-
ween 1960 and 1963. As Lamb put it:

A survey of these other Chinese boundaries shows that China can make a
peaceful boundary settlement with her neighbours, and can, as in the
Sino-Burmese negotiations culminating in the treaty of January 1960,
surrender claim to extensive tracts of territory.(pp.4-5)

Thus the border dispute with India was very unusual, a point
which the Herald presented as proof of Chinese double-dealing.
China was always in the wrong: it if fought to defend its
territories this was aggressive expansionism; if it peacefully
gave up disputed territories, this was a trick.

The truth ‘about India’s invasion of China was there for
anyone to see in 1962. But it did not become acceptable in
scholarly circles until Neville Maxwell published India’s China
War in 1970, now available as a Penguin book. Maxwell went
to India in August 1959 as The Times correspondent and stayed
until mid-1967. For the next two years, he was a senior fellow
of the School of Oriental and African Studies in London where
he finished writing the book he had been researching for
nearly ten years. During these years, Maxwell was shown
‘‘material from unpublished files and reports by the Govern-
ment of India and the Indian Army . . . by officials and officers
who believed that it was time a full account was put together
.. .”%.(p-13) By the time his book was published Maxwell had
rejected the view which he had sent back to The Times in 1962,
namely, that the war was the result of an unprovoked attack by
China.

When Maxwell’s book reached Australia it was reviewed in
the Melbourne Herald by Rohan Rivett under the heading



134 AUSTRALIA’S MEDIA MONOPOLIES

‘““How India led the world up the garden path”. Rivett ad-
mitted:

It’s sometimes unpleasant to find you’ve been led up the garden path.

It’s downright shaming when it’s in your own field of study, work or
knowledge.

I got a bloody nose — metaphorically — from this book of Neville
Maxwell’s.

Maxwell, a fourty-four year old former Geelong Grammarian, would
not gloat. He had been very wrong himself.

So had his colleagues of the foreign press corps in New Delhi.

So was Washington. So was Canberra. So was Moscow. Each of us
reversed the correct roles of hero and villain, of belligerent and conciliator
in 1962.

All of us were quite wrong.

In brief, Maxwell produces an overwhelming casebook of evidence that
the only trouble-makers and provocateurs over the Sino-Indian border
were the Indians.

After fifteen years of the Cold War, none of us who are professional ob-
servers should have swallowed all the codswallop that was spooned out to
us. But we all did — almost to a man.®

This full and frank confession from one leading journalist was
about as far as the Herald went in correcting the false view it
had given of China which the following survey of the paper
from September to December 1962 documents.

In the negotiations, which began long before the war was
over, India demanded that the Chinese withdraw behind the
positions that they held on 8 September 1962, thereby
suggesting that the war had started on that date. In fact, the
war started late in 1961 when India launched its ‘‘forward
policy”, that is, the movement of Indian patrols and posts into
Chinese held territory.

The first report in the Herald was on 13 September 1962
(p.16) under the headline ‘“China Thrust in India”. There is
nothing more until 26 September (p.6) when John Williams
reported from Singapore (!?) that clashes on the China-India
border were endangering Asia. Williams’ report, while pro-
India, noted that:

The Indians have established forward border posts, with mortars,

 Herald, 9 January 1971. p. 29.

THE WORLD THE MEDIA MADE 135

machine guns and grenades behind the Chinese posts thus threatening the
Chinese supply routes.

Peking has warned that it regards the situation as serious and the
Government-controlled press is running reports saying that fighting is still
going on. India disagrees. It said yesterday that except for occasional ex-
changes of fire there had been no change in the border situation.

Not only were the Indians the ones who were moving for-
ward, but they were trying to make out that nothing was hap-
pening in the hope that their aggression would pass unnoticed.

Nothing more appeared in the Herald until 4 October (p.15)
when a New Delhi report repeated Williams’ points about
Chinese fears, Indian pretences about nothing happening and,
most significantly, that ‘‘Observers said it appeared from the
notes that Indian forces were trying to force the Chinese back
by cutting off their lines of ooaaczmowmozw.: Three more
reports appeared on 6 and 15 October, all giving a pro-Indian
view but nonetheless showing that it was India who was setting
the pace in the conflict, These were the last hints of India’s
‘“‘forward policy” published by the Herald which promptly
‘‘forgot” what its own correspondents had been writing. Hen-
ceforth, the war was presented as a surprise attack by the
aggressive Chinese.

After the lie that China was invading India, it was very easy
for the Herald to invent war aims for China. On 3 November
(p-4), Denis Warner was back with the theme he had first put
in 1949 — that China’s ‘‘attack” on India was only the start of
its war against all of Asia. From New Delhi, Trevor Drieberg
also reported that the ‘‘Chinese May Try to Spread the At-
tack”, but only to the border states of Nepal and Bhutan; not
quite the conquest of Asia, but even the Chinese have to start
somewhere. By 14 November (p.6) India faced a ‘“Red flood”.
(How many waves to the flood?) Five days later an editorial
saw the Chinese moving ‘‘into position for the future
domination of India”. Under headings about ‘‘Asia’s Cold
War is Building Up. China out to extend Influence”, nothing
more horrible than Chinese diplomatic activities were repor-
ted. Not quite the conquest we had been promised, but better
than nothing. It was certainly an improvement on the un-
fortunate Reuters’ correspondent who, on 18 December (p..6),




136 AUSTRALIA’S MEDIA MONOPOLIES

wrote that he had climbed to 16,000 feet but could see only
snow-covered ridges; not a flood, a wave, a mass or a horde in
sight.

During the war, the Herald carried several feature articles
dealing with China. On 23 October there was one on the
McMahon line, which falsely claimed that China had ac-
cepted the line before 1949. On the same day, there was a
review of a book by the Dalai Lama headed ‘‘China Means to
rule Asia”. A month later, the Herald started to serialise the
story of a British prisoner from Korea who at first chose to stay
in China and was later allowed to leave. All three features
were deliberately published to present People’s China in an
unfavourable light. The space which they took up shows that
there was no shortage of room to publish background material
on Indian aggression.

Five cartoons were published in the Herald about the war, all
of them showing China as some kind of monster, either a
dragon (27/10 and 1/12), a tiger (10/11) or a gross giant (10
and 28/12). This view of the Chinese as less than human was
taken up in several ‘‘news” items. On 26 October (p.3) a
headline announced that the ‘‘Chinese take No Prisoners”.
(Two months later there were brief reports of Chinese
releasing prisoners.) On 1 November (p.5) a story headed
““Losses No Worry to Chinese” claimed that

The Chinese are showing complete disregard for casualties . . . on one
occasion the Chinese attacked a Gurka post with 10 waves of troops. The
first seven were armed with automatic rifles. The last three were not ar-
med at all. They were ordered to pick up the guns of their wounded or
dying comrades.

On 19 November the Red Chinese were still advancing ““in
wave after wave, screaming and firing automatic
weapons” — there now being apparently enough for everyone.
Next day, readers learnt of ‘‘waves of Chinese troops . . . tram-
pling on their own dead and wounded”.(p.1) Denis Warner
reported that ‘‘To Mao Tse-tung politics and the training of
wild animals are related sciences”, a point which no other
student of Chinese Communism had noted — before or since.

Editorially, the Herald began by welcoming ‘‘India’s
awakened sense of the Chinese Communist menace . . . [as]

THE WORLD THE MEDIA MADE 137

the important new factor in Asia”. (16/10) Despite its
claim that China’s aims were limited and largely political
(7/11) and that the war would be a long drawn-out affair
(9/11), the Herald suggested that a nuclear attack might be the
only answer.(20/11) This must have frightened the Chinese
because on the very next day they announced that they would
pull out. This puzzled the Herald editorial writer who admitted
that it was ‘‘not easily explained”.(21/11) Perhaps he meant
that it was not easily explained away. Indeed, it took twelve
days for the Herald to wake up to the fact that the Chinese
cease-fire and withdrawal were not going to hand all of the
disputed land over to the Indians. This was seen as yet another
instance of Chinese double dealing and deceit.

Nowhere were Chinese intentions more misrepresented than
over the withdrawal and ceasefire. Having thoroughly driven
the Indians out of the positions they had taken under their
‘‘forward policy”, the Chinese offered to stop fighting and
withdraw. This was perfectly understandable if you accepted

_that India had been the aggressor. But if, like the Herald, you

saw China as the aggressor who wanted to dominate India and
conquer all of Asia, then a withdrawal after complete military
victory was something of a problem. From being a ‘surprise”
the Chinese offer quickly turned itself into a ‘‘trap”. The
Herald’s man on the spot (New Delhi, not the Himalayas) was
Trevor Drieberg whose access to Mao’s otherwise unknown
‘‘textbooks for Communist conquest of Asia” explained that
the Chinese offer was ‘‘a political assault” which would be
followed up by more ‘‘sledge-hammer blows”. Denis Warner
(1/12, p.4) solved the mystery by revealing that the ‘‘rapid
withdrawal” was ‘‘intended to intimidate the Indians”, who
were presumably frightened by fast movement in any direction.
Whereas the Chinese advance had called for front page banner
headlines, the withdrawal used up no more than thirty-five
centrimetres of the Herald’s valuable advertising space in the
busy shopping month of December.

Yet the withdrawal was real ‘‘man bites dog” stuff. As Lord
Caccia, Permanent Under-Secretary at the British Foreign
Office said: ‘‘the Chinese withdrawal to their original lines af-
ter a victory in the field [was] the first time in recorded history




138 AUSTRALIA’S MEDIA MONOPOLIES

that a great power has not exploited military success by
demanding something more.” The Herald found a Chinese
withdrawal barely worth mentioning — once it could no
longer be pictured as a trap. As a trap it was front page news.
As a history-making first, it was soon barely worth an inch on
page five.

Some people would excuse the Herald and other media on
the grounds that they only printed what their agencies in India
sent them, and did so honestly and in good faith. If this is so,
then the same criteria required at least one front page lead
story, plus one lead editorial apologising for the months of
false information. A book review hidden away on page 29 can-
not wipe out the view that the Herald fostered about China’s
supposed attack on India and the myth of a general Chinese
aggressiveness which was built around that ‘‘attack”.

The media monopolies do not apologise for errors of this
kind. At most, the Age and the Canberra Times have regular ‘‘we
were wrong” items about the spelling of somebody’s name. We
are yet to see the Age carry even a small item saying: ‘‘From
September to December 1962, the Age reported an unprovoked
attack on India by China. We were wrong. The unprovoked at-
tack was by India on China.” While they are about it, the
media might as well ‘‘correct” their reporting of the Vietnam
war.

5

““The Gulf of Tonkin incident, which never occurred, was news, while
My Lai, which did occur, went unreported.”
Edmund Carpenter, Oh, What a Blow that Phantom Gave Me (p.20)

After the Pentagon Papers, Watergate, and US Congressional
hearings into the CIA it might seem unnecessary to go back
over the media’s lies about the Vietnam war. Yet, despite the
fact that almost everything which US government sources said
about Vietnam have now been admitted and proven to be lies,
a fair number of Australians still think that Vietnam is a

THE WORLD THE MEDIA MADE 139

military threat to us and that the US government is trust-
worthy.

On Monday, 3 August 1964, the Melbourne Herald’s front
page lead told of an attack, by three small North Vietnamese
wooden-hulled torpedo boats, on the USS Destroyer Maddox
which received no damage or casualties. In an effort to make
this unlikely story more believable the Herald published a
photo of a more modern sort of patrol boat than the one men-
tioned in the text. Two days later, President Johnson ordered
bombing raids on North Vietnam, and by the end of the week,
the US Senate passed the Tonkin Gulf resolution which the
US government used as a blank cheque to set about bombing
all of Indo-China back to the stone-age — to quote one ap-
proving US spokesperson.

The Herald treated the Tonkin Gulf incident with great
seriousness and had a front page editorial supporting the US
action. The thing which puzzled some people from the first
was why should three tiny wooden Vietnamese patrol boats at-
tack the vastly stronger USS Maddox. Even in August 1964
there were questions about the reality of the whole affair. No
such doubts troubled the Herald’s editorialist who saw this at-
tack by ‘‘puny naval forces” as a ‘‘reason for world alarm”
since if the Vietnamese were reckless enough to do this they
might do anything. They certainly needed to be taught a lesson
in power politics.

Serious doubts were raised about the Tonkin Gulf affair in
the US Senate’s Foreign Relations Committee as well as in the
Pentagon papers which were published in 1971.

Newspapers put lies on their front pages and corrections on
back pages — if at all. In their own defence, editors might
claim that a crisis like the Tonkin Gulf incident is news for
several days while it unfolds, but proof that the incident never
took place is news only once. The Tonkin Gulf incident might
have lead to a world war whereas the evidence about its not
happening is nowhere near as dangerous. To accept both of
these defences is to admit to something terrible about the
nature of ‘‘news”. What editors would be claiming is that
while lies are big news, facts are hardly news at all. Even if




140 AUSTRALIA’S MEDIA MONOPOLIES

editors never admit to this in so many words, they put it into
practice every time they go to press.

The liberation of the rest of southern Vietnam in April 1975
provided Denis Warner with endless opportunities to excel his
own records for self-contradictory reporting. After the collapse
of the pro-American forces in the central highlands late in
March, Warner noted that ‘“The widely held assumption that
the Viet Cong infrastructure had withered away does not ap-
pear to be correct.” (Herald, 4 April) Widely held assumption
on whose part? The only people who held such wide assump-
tions were dependent on Warner’s Herald reports for their in-
formation. On the same day (5 April) another Herald man,
Bruce Wilson, reported that for ‘“Saigon — the end is near”,
Warner found evidence of ‘‘Fightback!” as ‘‘S. Viets Regain a
Port”. Warner’s story opened bravely as ‘‘South Vietnamese
Government forces today recaptured the port of Nha Trang,
446 kilometres north of Saigon”. If they had pushed the 446
kilometres north from Saigon it would have been something of
a fightback. Unfortunately, three paragraphs further on we find
that the ‘‘Fightback!” forces ‘““were themselves fleeing from
Tuy Hoa” — more than a 100 kilometres north of Nha Trang,
which was defended only by ‘“Viet Cong sappers and escaped
prisoners who had picked up abandoned government
weapons”. What should you call a retreating South Viet-
namese force which meets ‘‘only slight opposition” when it
captures a port in its retreat path? ‘‘Fightback”? Or, ‘‘Further
Retreat”?

This sudden reversal of fortunes at Nha Trang so en-
couraged Warner that he set off in search of a general
stratagem to run everything on its head. If a retreat can
become a fightback, then a major military collapse can easily
become a series of victories. Warner listed a run of battles
early in March which were almost all won by the South Viet-
namese Government troops whose victories were then
carelessly thrown away — we are not told why — by the
politicians when they decided to abandon Quang Tri province.
The German High Command in 1918 also claimed that they
were ‘‘stabbed in the back”. Had Warner heard of them? His
account was not without its saving ‘‘however”; blessed word

THE WORLD THE MEDIA MADE 141

‘““however”, which means nothing and covers a multitude of
sins. Warner’s ‘‘however” concerned the fact that before the
evacuation decisions were taken, ‘‘Ban Me Thuot had fallen in
the Central Highlands and the disastrous retreat from Plieku to
the coast had begun”. There was a military collapse, yet there
was no military collapse.

Six days later, Warner was elated by the battle for Xuan
Loc. Xuan Loc is only 40 kilometres from Saigon, whereas
Nha Trang was 446 kilometres. Why he should be elated by
the 400 kilometre advance of North Vietnamese and Viet
Cong troops in six days, I cannot say. Having told us about the
‘““Fightback” at Nha Trang, Warner next informed us that
Xuan Loc is where ““Thieu’s men stand and fight”. Forgetting
his previous reports about victorious troops betrayed by
politicians, Warner now claims that ‘‘This is the first time
government forces have stood their ground since the swift and
staggering communist offensive began a month ago”. There
was no military retreat, yet there was a military retreat.

Six days later, 17 April, Warner did not want to be ‘‘un-
necessarily alarmist”, but an attack on Saigon itself was
possible within a matter of days. Twelve days earlier, the more
impressionable Bruce Wilson, reported to the Herald that the
end was near for Saigon. Wilson must have been relieved that
his hasty judgement was at last being confirmed by Warner
with his years of experience as ‘‘an Indo-China specialist”.

Still, all was not lost. On 22 April, Warner saw Thieu’s
resignation as ‘‘a desperate last minute bid to save South Viet-
nam from total military defeat”. Warner reported that he had
been engaged in behind-the-scenes moves to organise a new
government. A strange role for a journalist. Isn’t it only wicked
Viet Cong sympathisers, such as Wilfred Burchett, who get
caught up in politics and compromise their objectivity?

From Bangkok, Warner reflected on ‘“The last days of
Saigon” (Herald, 29 April) which he wisely did not stay around
to see. He concluded that ‘‘Oh, yes, there were the corrupt,
the evil, and the cruel, but Vietnamese society did not have a
monopoly of that. The way of life was fun, even in the
Hamlets.” Sister Doris Betts, a nun who had spent the previous
two years as head of the ‘“Saigon Save the Children Fund” was




142 AUSTRALIA’S MEDIA MONOPOLIES

less well informed about both fun and Vietnamese society. She
mistakenly thought that ‘“the takeover in Vietnam was a good
thing for the orphan children. They could not be any worse off
than they were previously. The heads of the orphanages in
Vietnam were corrupt and not all the benefits went to the
children. I think the children will grow up now to be little
communists, but at least they will receive better care and treat-
ment.” (Herald, 8 May 1975)

6

Because the misreporting of international events is so much
part of the media’s service to capitalism it will go on for as
long as capitalism exists. This presents a real difficulty for
those Australians who want and need to know what is hap-
pening in other countries. While there is no easy answer to
this, there are some basic rules which anyone who is genuinely
concerned to find out about world events shouls apply:

— no Australian daily or weekly commercial newspaper is
worth bothering with;

— some overseas weeklies are worth following up on par-
ticular issues but none is so good as to deserve an airmail sub-
scription;

— the Guardian Weekly, which includes sections from Le Monde
and the Washington Post, is often worth chasing up in a library
for an area of special interest. For example, Le Monde was able
to give a not unreasonable coverage of the military aspects of
the Indo-China war because of France’s ‘‘detached in-
volvement” as the previous imperialist overlord;

— whenever there is a crisis in a particular ‘‘enemy” country
it is essential to get hold of at least one antidote to the media
here. If the “‘crisis” involves China, read Peking Review, the
official weekly of the People’s Republic. It is well worth
remembering that from September to December 1962, it was
the openly propagandistic Peking Review that was correct and
the jargon-free London Times that was wrong about which side
was the aggressor in the India-China conflict.

— during the height of a ““crisis” keep newspapers for at least

THE WORLD THE MEDIA MADE 143

a week and then read the reports as a block to check for in-
consistencies and outright lies.

These rules will not lead to ‘‘the truth”, but they are the best
solution open to most people who realise, as I. F. Stone put it,
that ‘‘Every government is run by liars and nothing they say
should be believed”.




