Australian Journal of Politics and History: Volume 49, Number 1, 2003, pp. 48-60.

The Department of External Affairs, the ABC and
Reporting of the Indonesian Crisis 1965-1969

KARIM NAJJARINE
Politics, University of Western Sydney

DREW COTTLE
Humanities, University of Western Sydney

The Department of External Affairs took a keen interest in the manner in which Radio
Australia reported events in Indonesia throughout the 1950s and 1960s. Radio Australia’s high
signal strength gave it a massive listening audience in the region. The attempted coup in
Indonesia of 1965, its immediate aftermath, and the protracted power struggle that followed,
triggered a period of cooperation and conflict between the Department and the Australian
Broadcasting Commission over Radio Australia’s reporting of events in Indonesia. During this
time the Department received and acted upon advice from the Australian ambassador to
Indonesia, Keith Shann, and, via Shann, received advice from the Indonesian Army on how it
wanted the situation in Indonesia reported. This period is characterised by the Department’s
efforts to take over Radio Australia, and by cooperation between major western powers to
coordinate information policy towards Indonesia. The Department also attempted to influence
reporting of events in Indonesia by the Australian press and succeeded in convincing
newspaper editors to report and editorialise in a manner sensitive to the Department’s concerns.

“Our aim [...] is not to be impartial for the sake of impartiality but to have the appearance
of impartiality so that the message we want to deliver will be delivered successfully.”
Paul Hasluck, Australian Minister for External Affairs, 4 June 1965.!

“The Army’s anti-PKI campaign has developed very well so far, but in a different way
from what was expected by almost all foreign observers, and too much dash could get us
into difficult positions. The approach should be to play down the aspects which we do not
wish to be promoted, eg Sukarno, Subandrio, rather than to attack them”. Keith Shann,
Australian Ambassador to Indonesia on the reporting of the attempted coup in Indonesia
by Radio Australia. 2 December 1965.

Radio Australia and the ABC’s difficult relations with External Affairs

Relations between the Department of External Affairs and the Australian Broadcasting
Commission (ABC) were at times severely tested by the latter’s reporting of the
attempted coup in Indonesia and its aftermath in the period between 1965 and 1969.
These tensions, predictably, grew out of interference in the ABC’s reporting of the
Indonesian situation by the Department of External Affairs. In this period, the

! Memorandum to The Secretary, Department Of External Affairs, Canberra, from Paul Hasluck, 4
June 1965. National Archives of Australia: A1838/2, 555/1/9/1 Part 1. “Australian Information
Policy-Indonesia-Conference with United States”.
? Memorandum number 1569 to The Secretary, Department of External Affairs, Canberra from Keith
Shann, Australian Ambassador to Indonesia, 2 December 1965. NAA: A1838/273, 570/7/9 Part 3.
“Radio Australia-Posts-Relations with Indonesia”.

© 2003 Department of History, School of Political Science and International Studies, The University
of Queensland and Blackwell Publishing Asia Pty Ltd.



ABC and the Indonesian Crisis 1965-1969 49

Department of External Affairs attempted continually to influence Radio Australia’s
reporting and commentary on Indonesia. The Department exercised “guidance” and
even threatened to take over the running of Radio Australia (RA) if it was not more
amenable to the Department’s view. These efforts to guide RA highlight Australia’s
foreign policy aims and objectives towards Indonesia, the extent to which the
Department was prepared to go to implement these and the primary importance
Canberra placed on them.

Relations between the ABC management, RA personnel and the Department of
External Affairs immediately prior to, and following, the attempted coup, were
especially strained when attempts were made to place RA firmly under the control of
the Department, and to coordinate information policy towards Indonesia with
Canberra’s major western allies. This attempt to control was spurred by events in
Indonesia and the realisation of the Australian and western governments that RA’s high
signal strength and massive listening audience in the archipelago (including the highest
echelons of power in Indonesia) was a resource that should be exploited wisely and
cooperatively.” Throughout this period, the Department of External Affairs also
intervened on a number of occasions to influence reporting of Indonesian issues in the
commercial media. There are indications that this was not a widespread practice prior
to 1965.

When RA was placed under the control of the ABC in 1950s its relationship with
the Department of External Affairs was difficult. External Affairs saw RA’s news
broadcasts to Indonesia as unsympathetic to its views of, and policies towards,
Indonesia.* In 1957 the Department’s dismay at RA’s reporting of the West Irian
dispute was registered as an official complaint by External Affairs Minister Richard
Casey to the Postmaster-General, Charles Davidson. The complaint concerned a
comment by the Indonesian delegate to the United Nations, Ali Sastroamidjojo, on the
West Irian issue that Casey felt was “unnecessarily loaded in favour of the Indonesian
case”.” Casey made a further complaint in January 1958 about RA’s reporting of the
Permesta (PRRI) rebellion in Sumatra.®

The Department was also highly critical of individual RA commentators who caused
continuing contention between the ABC and the Department. From 1960 to 1965
several RA commentators were either dismissed or resigned in response to pressure
from the Department to “toe the party line” or to “compromise” with the Department in
their commentaries on Indonesian affairs. A former RA commentator, Douglas Wilkie,
stated “[it] (conflicts with the Department about commentaries) had always ended in a
compromise in their favour or in my surrender”.” The problem here, according to
Hodge, was that RA was attempting to use men of the highest intellectual calibre® to
merely “parrot” Government policy.” The Department of External Affairs had been

A good example of this can be seen in the desire of United States diplomats expelled from Indonesia
In 1965 to use Radio Australia to convey messages to their audiences in Indonesia. See Errol Hodge,
Radio Wars: Truth, Propaganda and the Struggle for Radio Australia (Cambridge, 1995) p. 86.

* Ibid., p. 166.

> Ibid.

® Ibid.

7 Ibid.

¥ Such figures included Sir Herman Black, Creighton Burns and Zelman Cowan. See Hodge, Radio
Wars, p. 95.

® Ibid.



50 Karim Najjarine and Drew Cottle

given a special role in the operations of RA established during the Second World War'°
and was entitled to “liaise” with the ABC over reporting and commentary. The
Commonwealth Government in June 1961 reaffirmed this role."" Nevertheless, many
ABC staff (particularly commentators) resented what they saw as departmental
interference in RA’s reporting of Indonesian affairs.'

It had been Commonwealth Government policy since the Second World War to
consider short wave overseas radio broadcasts as a means of propagating Government
views. Consequently it was placed under the Minister for Information’s authority. This
decision was given force in a memorandum for Cabinet by the then Postmaster-General
dated 25 July 1945: “In accordance with a directive issued by the late Prime Minister,
short wave broadcasting was placed under the authority of the Minister for Information
in respect of matters of administration, while conduct of political warfare and
propaganda was made the responsibility of the Minister for External Affairs.”"

A “short-wave division” was created in the Department of External Affairs and
became the chief executive organisation for political warfare and propaganda in
Australia."* As Hodge demonstrates, throughout the 1950s and 1960s, there was an
almost tug-of-war between the Department of External Affairs who sought to use
Radio Australia as an instrument of Cold War political warfare and those in the ABC
(most notably ABC Chairmen Richard Boyer and James Darling and ABC journalists
Walter Hamilton and John Hall) who fought to retain Radio Australia’s editorial
independence." The authority of the Minister for External Affairs over RA in areas of
foreign policy and propaganda was upheld in a Cabinet submission in 1963 which
recommended the construction of a booster station to increase RA’s signal strength
relative to other short wave services in the Southeast Asian region, enabling it to
compete with both friendly (BBC, Voice of America, Radio Malaysia) and unfriendly
(Radio Peking, Radio Hanoi, Radio Pyongyang) broadcasters in the region.'® The
recommendations for funding of the project were approved in their entirety by the
Commonwealth Cabinet and with additional funding in a Cabinet Decision made on 6
August 1963."

The belated and over-budget construction of the booster station at Cox Peninsula in
the Northern Territory in 1965 reflected a move in the early 1960s by the
Commonwealth Government to increase Australian short wave radio services to
Southeast Asia. This was intensified during the period 1964-1965 and following the

10 Agendum number 897. Memorandum for Cabinet, “World-Range Radio Broadcasting from
Australia”. By D. Cameron, Postmaster-General, 25 July 1945. National Archives of Australia:
A4940/1, C1344. “Radio Australia-Policy”.

" Cabinet Minute. Dated Melbourne, 22 June 1961. Decision number 1408. Submission number
1161. “Radio Australia booster Station”. By Sir John Bunting. NAA: A4940/1, C1344. “Radio
Australia-Policy”.

12 A case in point is the controversy and acrimony surrounding the departure from the ABC of
Creighton Burns. See Hodge Radio Wars, pp. 109-110.

13 Agendum number 897. Memorandum for Cabinet “World Range Radio Broadcasting from
Australia”. By D. Cameron, Postmaster General, 25 July 1945. National Archives of Australia:
A4940/1, C1344. “Radio Australia Policy”.

" Ibid.

15 Hodge, Radio Wars, p. ix.

16 Cabinet Submission number 751. “Radio Australia Booster Station”, by Sir Garfield Barwick and
C.W. Davidson, 3rd July 1963. NAA: A4940/1, C1344. “Radio Australia-Policy”.

17 Cabinet Minute, Canberra, 6 August 1963. Decision number 957, Submission number 751. “Radio
Australia Booster Station”. NAA: A4940/1, C1344. “Radio Australia-Policy”.



ABC and the Indonesian Crisis 1965-1969 51

attempted coup of October 1965. This development had as three related objectives the
upgrading of short wave broadcasting facilities in Australia to the immediate north; an
increase in general and foreign language programming with a heavy slant towards
Indonesia, and the tightening of bureaucratic control over Radio Australia’s reporting
and commentary of events in Indonesia and those pertaining to the relationship
between Indonesia and Australia.

It would be wrong to assert that following the attempted coup in 1965 the
Department of External Affairs, and Australian diplomats in Jakarta, suddenly became
sensitive to the potential damage done by reporting and commentary by a RA not
attuned to the concerns of the Australian Government. These sensitivities had earlier
heightened following Sukarno’s assumption of near dictatorial powers under the
mantle of “Guided Democracy” (when Indonesia’s constitutionally democratic
government was replaced by an authoritarian system of government based on the 1945
constitution rather than the provisional 1950 constitution and in which Sukarno was
both President and Prime Minister). For example, the reporting by RA of an attempt
on Sukarno’s life during a trip to Macassar (Ujung Pandang), South Sulawesi, in early
1962 brought criticism from the Indonesian Foreign Ministry of Pro-Dutch bias. Alex
Alatas, then a public information officer with the Indonesian Foreign Ministry,
expressed concern that Radio Australia would carry the “wrong type of propaganda”.'®
(He later changed his name to Ali and became Foreign Minister.)  Prior to the
attempted coup, and in the same month that he suggested that RA report Sukarno as
“the father of the revolution” who was “being misled by a bunch of crooks in
comfortable houses and big cars”," the Australian Ambassador to Indonesia, Keith
Shann, expressed concern that broadcasts considered by Indonesia to be insulting were
compounding the difficulties he was encountering over the West Irian dispute and
complained to the Department. It responded that “we have been in much closer contact
with Radio Australia in an effort to ensure treatment of news items stories which would
support government policy”.”’ In a conversation with Paul Hasluck on 28 April 1965
Shann stated that some things RA did irritated him and that it was in need of “more
expert and knowledgable direction”.”® Citing RA’s massive listening audience in
Indonesia, Shann suggested to Hasluck the benefits to be gained by co-operation in the
area of information policy with the United States, and advised Hasluck to raise the
issue with Dean Rusk at a meeting in London.”> Shann’s wish to control Radio
Australia reflected his understanding that it had a vast listening audience throughout
the archipelago where its signal strength was often much stronger than local stations.

RA coverage of the 1965 attempted coup in Indonesia

Late in the night of 30 September 1965, six of the Indonesian Army’s leading generals
were murdered by elements of the Indonesian army and PKI cadres operating under the
authority of Lieutenant Colonel Untung, an obscure officer in the Palace Guard, seized
strategic points in Jakarta. The following day, a group calling itself the GESTAPU

8 Hodge, Radio Wars, p.169.
Y mward Cablegram number 555 from Shann to External Affairs, Canberra. Dated and received 4
May 1965. NAA: A6364/4, JA1965/03. “Jakarta Cables Inwards Chronological, numbers 400-799,
25th March to 5th July 1965”.
2 Ibid., p.175.
2! “Notes on Conversation with Mr KCO Shann at Jakarta on April 28th 1965, by Paul Hasluck.
gAA: A1838/280, 3034/2/1 Part 46. “Indonesia-Political-General”.

Ibid.



52 Karim Najjarine and Drew Cottle

(Gerakan September Tiga Pulu or the Thirtieth of September Movement) announced
the formation of a revolutionary council headed by Untung that would assume control
of the Government. However this attempted coup was crushed within a matter of days
by troops loyal to General Suharto.”” In its wake Shann forwarded advice to RA
through cables to External Affairs in Canberra on which Canberra relied heavily. His
advice was to maximise the propaganda value of RA’s popularity by emphasising the
following points in broadcasts:

1. That reports of PKI involvement and Communist Chinese complicity in the coup
be given prominent coverage whilst being careful not to directly accuse them.

2. That reports of divisions within the army specifically and armed services more
generally be played down or simply not reported.

3. In the period immediately following the coup, Sukarno’s loss of authority should
not be reported, but the possibility of his retaining power should be downplayed.

4. The complete neutrality and non-involvement of Australia in the events unfolding
in Indonesia.

Although the PKI and Communist China were implicated in the attempted coup and
bore some responsibility for it, evidence for it is largely circumstantial.** It was in the
interest of Canberra, other western nations and the Indonesian army to see the coup as
an attempted Communist seizure of power,” and Shann believed RA should report it
thus — with qualification. His message to Canberra on 2 October was: “I agree that
restrained comments on PKI involvement is most useful [sic], and suggest that you
keep at this continuously”.*® In the same cablegram Shann suggests, “[...] you might
well mention that there have been suggestions of Chinese involvement in newspapers
here”.”” This theme was echoed by D.O. Hay, a First Assistant Secretary of the
Department of External Affairs, who recommended to the Minister for Information
that: “Radio Australia should, by careful selection of its news items, not do anything
which would be helpful to the PKI and should highlight reports tending to discredit the
PKI and show its involvement in the losing cause of the 30th September Movement.”**
Hay also argued that RA present “Well-sourced reports of evidence of the association

3 For a more thorough treatment of the attempted coup see John Hughes, The End of Sukarno: A
Coup that Misfired: A Purge that ran Wild (London, 1968). See also Leslie Palmier, “The 30th
September Movement in Indonesia”, Modern Asian Studies, Vol. 5, no. 1 (1971).

* This is reflected in Hasluck’s cautious criticism of Peking’s actions and statements following the
coup. On 28 April 1966 Hasluck stated in the House: “Peking, by statements it has made over its
radio [...] has made clear [...] that it firmly supported the Indonesian Communist Party (and) it has
made clear that it disapproved of those who took action to defeat the coup”. CPD, H of R, Vol. 51 p.
1270. See also Inward Savingram no. 51 from Australian Embassy, Jakarta, 8 October 1965. NAA:
A1838/280, 3034/2/1/8 Part 1. “Indonesia-Political-Coup d’Etat of October 1965”. There is also a
thorough treatment of the attempted coup in Harold Crouch, The Army and Politics in Indonesia
(Ithaca, N.Y., 1978).

23 This can be seen in Hasluck’s description of the attempted coup as “[...] the unsuccessful attempt
at a communist takeover”. See CPD (Hansard) House of Representatives, Volume 55, p. 2140.

26 Cablegram number 1182 from Shann to External Affairs, Canberra. Dated and received 7 October
1965. NAA: A1838/273, 570/7/9 Part 3. “Radio Australia-Posts-Relations with Indonesia”.

*7 Ibid.

2% Submission for the Minister for Information by DO Hay. Subject, “Radio Australia-Handling of
Indonesian Situation”. 18th October 1965. NAA: A1838/273, 570/7/9 Part 3. “Radio Australia-Posts-
Relations with Indonesia”.



ABC and the Indonesian Crisis 1965-1969 53

of Communist China in the movement or criticism of China by the Indonesian
Government and Army [...]”.%

Until the drama of the attempted coup had settled and its effects on the authority of
Sukarno could be established, it was felt by Shann and the Department that it would be
premature to play up in any way any loss of power or authority of Sukarno. Believing
that it was far from certain that Sukarno wouldn’t be able to manipulate events and
forces to his advantage and remain President, but nonetheless hoping to preclude this
from happening, Shann recommended: “Could I suggest that Radio Australia play
down the idea of re-imposition of Sukarno’s control? Army control yes, but control of
the civilian government, no”.** Concerned to play down divisions within the army and
between the different services that could give the impression of impending civil war,
Shann and the Department sought to project an image of a united army working in
tandem with the other three services to deal with the communist menace. To this end,
Shann advised that: “There is some inter-service jealousy in Indonesia. We should
encourage the idea that the Armed Forces are engaged in the present anti-communist
drive”.*' In a memorandum to the Secretary, Shann noted, “[...] anti-PKI action could
best be presented as being undertaken by the Armed Forces (rather than just the Army)
together with political parties and other civilian organisations. Anything which shows
the Army working together with the non-communist political parties in a limited front
against the communists would be useful”.*

The most important of all imperatives for Shann was Australia’s non-interference in
the unfolding events in this internal Indonesian affair. He believed that this position
offered the Indonesian Army the greatest prospect for gaining control. Any perceived
interference from Australia or any western country would have been exploited by
Sukarno as a NEKOLIM (neo-colonialist) plot to weaken Indonesia. Shann advised, “I
assume you will be most careful to stress the essential internal nature of these events
and our absolute non-acceptance of involvement. To take or even imply the taking of
sides except with the greatest subtlety will hurt the people we want to help (ie the
Army).”*

Australian information policy towards Indonesia in the months following the
attempted coup was ideologically directed and designed to assist the Army under
General Suharto to assume power throughout the country. Shann’s and the
Department’s “advice” to RA represented a cultivated sensitivity to the Army. This
sensitivity is illustrated in a cable from Shann to the Department in which Shann
described how an officer from the information section of the Indonesian Army had told
him of the way the Army preferred RA to report events in Indonesia. The Army’s
complaint about Australian reporting, according to Shann, was that “we should not
concentrate on them so much”.** The Army also requested the following:

3 Ibid. Cablegram from Shann to External Affairs, Canberra. Dated and received 7 October 1965.

31 Ibid. Cablegram from Shann to External Affairs, Canberra. 4 November 1965.

32 Memorandum number 1569 to The Secretary, Department of External Affairs, Canberra from
K.C.O. Shann. Subject, “Radio Australia”. 2 December 1965. NAA: A1838/273, 570/7/9 Part 3.
“Radio Australia-Posts-Relations with Indonesia”.

33 Ibid. Shann to EA, Canberra. 7 October 1965.

34 Cablegram number 1340 from Shann to External Affairs, Canberra. Dated 5 November 1965,
received 8 November 1965. NAA: A1838/280, 3034/2/1/8 Part 1. “Indonesia-Political-Coup d’Etat of
October 1965”.



54 Karim Najjarine and Drew Cottle

e That the Army not be portrayed as acting alone against the PKI but with
cooperation and support from youth groups, both Christian and Moslem.

e That RA suggest that, over the years, at least some people on the anti-communist
anti-Sukarno side of Indonesian politics had had some limited success.

e RA should not describe the Army as “Western” or “rightist”.

Shann’s cablegram concluded, “I can live with most of this, even if we have to be a bit
dishonest for a while”.*

The Department seemed to share Shann’s concerns for RA in this period. This is
evinced in a letter from Gordon Jockel, Acting Secretary of the Department of External
Affairs, to Shann. He wrote, “You might let me know personally whether there are any
problems with the ABC representative in Jakarta. Here again, I think we can, if
necessary, steer Radio Australia in the right course even if the ABC man in Jakarta is
not entirely with us”.** A good example of Shann taking instructions from the
Indonesian Army regarding how RA was reporting them occurred in March 1966.
Shann cabled Canberra criticising the commentary and reportage of some of RA’s most
prominent journalists and commentators, including Zelman Cowan, Alan Nicholls, and
a report filed by the ABC’s Tony Canes. Shann criticised a commentary by Cowan and
Nicholls broadcast on RA on 15 March 1966 in which they commented on Indonesia’s
policy of “Confrontation” against the Malaysian Federation and expressed the view
that “they (the Indonesians) must not waste their substance on confronting Malaysia if
they expect help”.”” The ABC’s Tony Cane’s “no doubt unvetted report” of 15 March
on RA was described by Shann as “inaccurate, provocative, and very unhelpful to the
Army”.*® He also reported a consultation with an unnamed Indonesian Government
Minister (for whom Shann expressed “the highest of respect”) during which Shann had
been counselled that RA “not ‘comment’ on what is going on, or offer admonition or
advice”.*” Such advice was intended to further Australian and Western desires to see
Sukarno removed from office and to end high level Chinese communist influence in
Indonesia. Shann felt that if Canberra was seen to be too much in favour of an Army-
led regime, this might encourage Peking and residual communist groups in Indonesia
to exploit what would appear as a concerted western campaign to remove Sukarno and
call on their supporters in Indonesia to resist the new regime. As Shann resignedly
commented, “If we show any signs of welcoming this, as the State Department has
done, announcing that aid will follow change (in the Indonesia leadership), we may
well help the bad forces in this country to turn the clock back towards China more
quickly than the general laziness, deviousness, and capacity for self-delusion of any

Indonesian regime will, in due course, without doubt achieve”.*

> Ibid.

3% Letter from Gordon Jockel to Shann, 15 October 1965. NAA: 1838/280, 3034/2/1/8 Part 2.
“Indonesia-Political-Coup d’Etat of October 1965”.

37 Inward Cablegram number 304 from Shann to External Affairs Canberra. Dated 16 March 1966,
received 17 March 1966. NAA: A1838/273, 570/7/9 Part 3. “Radio Australia-Posts-Relations with
Indonesia”.

¥ Ibid.

* Ibid.

* Ibid,



ABC and the Indonesian Crisis 1965-1969 55

Hasluck’s attempts to control Radio Australia

The attempted coup and Shann’s subsequent efforts to influence RA coverage of events
in Indonesia occurred during a period of turmoil between the Department of External
Affairs and the ABC. The fight for control of RA began in earnest when Paul Hasluck
was appointed Minister for External Affairs in 1964. Hasluck soon became frustrated
with RA’s reporting and commentary on Indonesia and regularly complained to the
ABC about Radio Australia’s coverage as either being inaccurate or damaging to the
national interest.*' In 1965 he attempted to separate RA from the ABC and have
External Affairs and the Postmaster General’s Department jointly control the
broadcaster.* His reasons for wanting this are revealed in a letter by Hasluck dated
October 1965, in which he wrote: “What is required is that the Government should
have the authority, through The Secretary of my Department, to direct the Australian
Broadcasting Commission as to the contents of its news services, to the end that Radio
Australia would not have the right to broadcast, unless in an approved form, any item
which bears directly on the conduct of Australian foreign relations in Asia [...].”*
Hasluck’s move to separate RA and place it under the control of his department was
successfully resisted by ABC management (whose Board Chairman threatened to
resign if the separation occurred).* Although rebuffed on this occasion, Hasluck in
1966 then raised the possibility of running RA as the United States State Department
ran the Voice of America. According to this proposal, RA would be separated from the
ABC but left independent in its daily operations, with the Department controlling its
policy.” Hasluck’s hopes failed due to Departmental Secretary James Plimsoll’s
refusal to support them.*® On the face of things it could appear that the Department and
not the ABC was the villain in this row. The question at issue here is to what extent is
it reasonable for a Government to be able to use its own broadcaster to deliver its point
of view to the world, in particular to countries such as Indonesia, whose political
movements have a direct bearing on Australia’s strategic position? Such a view was
expressed well by Plimsoll’s predecessor as Secretary of the Department, Arthur
Tange, who stated somewhat bluntly, “[...] there was no point in being ‘objective’;
Asians would prefer to get the Australians Government line [sic] [...] the
commentaries should be unashamedly by official Australian Government spokesmen,
so that listeners would know what our policies were [...]”.*’ This was also the view
shared by Hasluck, who was opposed to official Australian Government views on
events in Indonesia being expressed second hand by the ABC quoting newspaper
journalists. Hasluck considered: “When we are giving the view of the Australian
Government why do we not give it clearly and plainly in the name of someone

4 Hodge, Radio Wars, p. 80.

2 Under Hasluck’s proposal, External Affairs would be responsible for policy and the Postmaster
General’s Department would be responsible for its administration. See Hodge, Radio Wars, p. 81.

s Hodge, Radio Wars, p. 87.

* Ibid., p. 82.

* Ibid.

46 According to Richard Woolcott, then Public Information Officer of the Department notes that
Hasluck had asked Plimsoll to write a submission on the feasibility of the Department taking over
Radio Australia sometime in 1967. Plimsoll simply never wrote the submission and Hasluck never
raised the issue again. Plimsoll described this as “inertia policy”. See Hodge, Radio Wars, p. 90.
Granted Hasluck’s thoroughness and dedication to his tasks, it is reasonable to submit that Hasluck
himself wasn’t enthusiastic about the proposal.

47 Hodge, Radio Wars, p. 112.



56 Karim Najjarine and Drew Cottle

authorised to speak for the Australian Government, and why do we not use the official
version instead of relying on some garbled account by a newspaper correspondent?”*

The Department attempted other ways to assert control over RA’s Indonesian
reporting. In 1966, D.O Hay, a first Assistant Secretary at the Department of External
Affairs, presented Hasluck with a submission for the creation of a new position in the
Public Information Section of the Department of External Affairs of “Radio Australia
Liaison Officer”. Hay believed there was a lack of guidance from the Department to
RA about its Indonesian service. The new position would rectify a lack of “informed
selection of points to emphasize in broadcasts of Australian policy statements: quick
and informed judgements in news from Indonesia which can be played back to
Indonesia on Radio Australia; the injection of news items by the Department in the
form of relevant third party statements, e.g. on events in Indonesia (which would
enable us to express a useful point of view which would be unacceptable coming from
an Australian source).”” The liaison officer’s duties would include, “The preparation of
guide lines for Radio Australia on current matters of importance in the field of foreign
affairs™™ and “assisting Radio Australia with advice on the selection and presentation
of official comment on news items and advice on selection and presentation of Radio
Australia commentaries”.”’ This was Hay’s second submission on this topic to
Hasluck: his first proposal took the form of an Executive Council Minute. Hasluck
rejected Hay’s initial proposal because he was “[...] completely sceptical about the
possibility of obtaining any improvement by this method. We have failed to get
satisfactory liaison and all you are proposing is to intensify the methods that you have
already found unsuccessful”.’* The second submission was also rejected because, in
earlier discussions, RA had agreed to accept Departmental advice on reporting and
commentary of sensitive issues.”® Interestingly, evidence suggests that Hay himself did
not believe that difficulties the Department were experiencing in its relationship with
the ABC were significantly affecting the quality of RA reporting and commentary of
Indonesia in the Department’s view. Shann appears to have concurred with this view.
This is revealed in a departmental memorandum to the Minister for Information from
Hay dated 18 October 1965 in which he states: “Bearing in mind the difficulties facing
Radio Australia and the Department in guiding Radio Australia within the framework
of liaison which is still in fact being evolved between the Department and the ABC,
Radio Australia’s handling of the situation has been quite good. Mr Shann originally
described it as ‘admirable’ and more recently as ‘generally good’.”**

* Memorandum to Secretary, Department of External Affairs from the Minister. Dated 4 June 1965.
NAA: A1838/2, 3034/10/18/1. “Indonesia-Relations with Australia-Indonesian Reactions to Radio
Australia Commentaries”.

* Submission for the Minister from DO Hay. “Liaison with Radio Australia”. No Date. NAA:
A1838/1, 570/1/3 Part 7. “Radio Australia-Commentaries-Pamphlets”.

0 Ibid., p. 2.

*! Ibid.

>2 Ibid.

33 Hodge, Radio Wars, p. 84.

% Memorandum for the Minister for Information from D.O. Hay, First Assistant Secretary,
Department of External Affairs 18 October 1965. NAA: A1838/273, 570/7/9 Part 3. ‘Radio Australia-
Posts-Relations with Indonesia’.



ABC and the Indonesian Crisis 1965-1969 57

The 1965 Indonesian crisis and information policy

Following the 1965 Indonesian crisis, two major developments occurred in information
policy and practice. A more concerted attempt was made to coordinate information
policy with the United States, the United Kingdom and New Zealand through the first
“Four Power Conference on Information Activities in Southeast Asia and Oceania”
held in Canberra on 14 and 15 of November 1966. An Australian working paper
submitted at this meeting analysed recent events in Indonesia and their implications for
Western information activities in Indonesia. It urged that Western information policy in
Indonesia should avoid policies “[...] aimed at rendering Indonesia politically
impotent”, stressed the non-threatening nature of the Western military presence in
South East Asia and emphasized “prudently and with discretion, the importance of
democratic values in nation-building”.” It also mentioned the need to discourage anti-
Chinese policies because of the contributions to the Indonesian economy made by
resident Chinese and to avoid the impression of a special connection between Western
countries and the Indonesian Chinese.”® One implication of this paper was that
Australian policy imperatives towards Indonesia applied equally to the other Western
powers. Australia sought to maximise its objectives by subsuming them in a larger
western policy framework.

Throughout this period, Canberra sought to increase the volume of Indonesian
language programming carried by RA. A 1966 briefing paper entitled “Australian
Information Policy Towards Indonesia” recommended increasing RA broadcasts in
Indonesian. The aim of this was to increase overall hours of transmission and consider
ways in which Indonesian television could be exploited.’” A proposal listing all of
RA’s foreign language services recommended increasing hours of broadcasting in
Indonesian from five to sixteen and a half hours with more modest expansions in other
language services. It noted that all foreign language services were taped and examined
by expert translators at the Point Cook School of languages “as a deterrent to distorted
translation or presentation”.”®

Department of External Affairs attempts to control and influence Indonesian
reporting and commentary were not restricted to RA and the ABC. On at least three
occasions the Department sought to influence, through various means, reporting and
commentary on Indonesia by the Australian press. The difficulty for the Department in
this regard was that the Indonesian Government would often hold the Australian
Government responsible for articles and editorials appearing in major metropolitan
Australian newspapers which the Indonesian Government found offensive. Such a case
occurred in late 1965 soon after the attempted coup. The Indonesian Ambassador,
Lieutenant General R.A. Kosasih, in an interview with the Departmental Secretary, Sir
Lawrence Mclntyre, complained about reporting of Sukarno in the Australian press.
Mclntyre records, “He asked why it was that the Australian press seemed to be going
out of its way to be critical of President Sukarno at this time. I said that I had not

> Working Paper entitled “Indonesia. Working Paper submitted by Australian Delegation to the Four
Power Conference on Information Activities in South East Asia and Oceania”, Canberra 14th to 15th
November 1966. No date, No Author. NAA: A1838/280, 3034/2/1 Part 52. “Indonesia-Political-
General”.

> Ibid.

37 «Australian Information policy Towards Indonesia”. No date, no author. NAA: A1838/2, 555/1/9
Part 2. “Information-Australian Publicity Policy-Indonesia”.

3% «Radio Australia: Programmes, and Present and Projected Services”. No date, no Author. NAA:
A4359/13, 251/15. “Jakarta-ABC (includes Radio Australia, ABC Board etc)”.



58 Karim Najjarine and Drew Cottle

noticed any particular criticisms of the President; the press was bound to devote a good
deal of space to Sukarno with Indonesia currently; Sukarno, as he must recognise, was
a public figure around the world [...] and a controversial one at that [...] I reminded
General Kosasih of the free-ranging criticism to which our own ministers were subject
in the Australian press.”’

A first complaint lodged in late 1965 followed by another made to the Acting
Secretary by Kosasih® regarding reports in The Sydney Morning Herald and The Daily
Telegraph which Kosasih believed were critical of Sukarno. The articles in the papers
suggested that Sukarno had foreknowledge of the attempted coup and murders of the
six Generals. In a memorandum to the Acting Secretary, Richard Woolcott reported
visiting the editors of the papers and “suggested to them that they might be guarded in
discrediting Sukarno through associating him with the Untung movement or writing
him off as a political force. I said that I did not think there was sufficient evidence at
this stage (i.e. Tuesday 5th) to justify unequivocal statements to this effect or to
suggest he had been saved from a pro-communist coup and had re-established his
authority”.®’ Woolcott noted that the editors made the changes to their reporting
suggested by him and praised The Sydney Morning Herald’s editorial for its generosity
on Sukarno. Woolcott commented, “It is of some interest and it could be of value to us
in future situations when we might wish to take initiatives, that we are now in position
to influence directly the content of leaders in practically all major metropolitan
newspapers”.*> This implies that visits to newspaper editors were not a common
practice of the Department prior to this and serves to further highlight the importance
Canberra placed on its relations with Indonesia.

A second instance of the Department’s attempts to influence the press occurred in
April 1968 when The Bulletin magazine published an article entitled “What Malik
Said” which reported comments made by Indonesian Foreign Affairs Minister, Adam
Malik, to a press conference in Australia. Malik was asked by Les Love of the ABC
whether he envisaged a future bilateral security treaty with Australia. Malik, answered
through Marentek, a Third Secretary at the Indonesian Embassy. He translated Malik
as saying, “Yes, at this stage we are thinking of it”.* This reply prompted what Peter
Samuel of The Bulletin described as “an astonishing exercise by the Department of
External Affairs”.** Journalists who were present at the press conference were phoned
“and attempts made to persuade them that Mr Malik had not said what all their
notebooks and memories recorded”.”” Yet those who checked the accuracy of
Marentek’s translation with the Indonesian Embassy were told it was correct. The
following day, at an ECAFE (Economic Commission for Asia and the Far East)
conference, Malik told reporters he had made a mistake. He said he had been talking
about aid and was quoted as saying that, “We are only talking about a trade and aid

%% Record of Conversation with Major-General R.A. Kosasih, 7 October 1965. Report prepared by
The Acting Secretary, Sir Lawrence Mclntyre. The Plimsoll Papers, Department of Foreign Affairs
and Trade, Canberra.

 Ibid.

1 Memorandum number 661 from R.A. Woolcott, Public Information Officer, Department of
External Affairs to Acting Secretary Sir Lawrence Mclntrye. No date. NAA: A1838/280, 3034/2/1/8
Part 1. “Indonesia-Political-Coup d’Etat of October 1965”.

% Ibid.

63 Peter Samuel, “What Malik Said”, The Bulletin, 27 April 1968,. p. 22.

* Ibid.

% Ibid.



ABC and the Indonesian Crisis 1965-1969 59

agreement and about an agricultural agreement at present”.®® A note sent by P.N.
Hutton to the Secretary, Sir James Plimsoll, reveals the depth of the Department’s
annoyance at Samuel and other journalists. Hutton criticises methods by which he
obtained information (e.g. phoning relatively junior officers of the Department and
asking them to comment on the working habits of the Minister).”” He did not accuse
Samuel of lying or inaccuracy in reporting but does accuse him of writing what he
considered “damaging to the Department”® and of “showing disregard for
Departmental susceptibilities”.”

In 1969 the Australian journal, Quadrant, published a special issue on Indonesia. It
featured articles by leading Indonesian intellectuals such as Arief Budiman, Pramudya
Ananta Toer (who had recently been released from custody in Irian Jaya, where he had
been held for months on suspicion of belonging to LECTRA, the Communist-affiliated
organisation for writers and artists), and Soedjatmoko. The articles covered a wide
range of issues in Indonesian history and social and political life. The Australian
Embassy in Jakarta realised it would cause difficulties with the Suharto Government if
it were distributed from the Embassy as it had been on previous occasions. This
difficulty is revealed in a Cablegram from Gordon Jockel, the Australian Ambassador,
to External Affairs Canberra in which Jockel criticised the publication of the issue and
argued against its distribution by the Embassy because, “This could be taken as a very
poor compliment to the Soeharto Government and would reduce value of the
publication in the official world here as demonstrating to the Indonesians the serious
academic interest in Australia in Indonesia”.” Jockel recommended “that the balance
could be found by paying adequate recognition to the role and personality of President
Soeharto and to the nature of his Government in the foreword which is no doubt being

written for the publication”.”!

Conclusion

The persistent efforts to influence or even control reporting by RA raises two important
questions. To what degree does the Government have the right to compel its own
broadcaster to propagate official views to a massive listening audience in a country of
paramount interest to Australia (including that country’s governing elites)?”> Should
the national interest over-ride editorial independence? In the period from 1965-1969
the Department of External Affairs went to considerable lengths on a number of
occasions to influence reporting of Indonesia and Indonesian issues. These efforts were
concentrated on RA which was subject to varying levels of pressure, threat and
coercion to offer news items and commentary on Indonesia which was in accordance
with the Government’s wishes. To what degree this improved the Indonesian-
Australian relations is impossible to determine, but what is possible to assess is the

% Ibid.

%7 Note from P.N. Hutton, Public Information Officer, Department of External Affairs to Sir James
Plimsoll. 24 April 1968. NAA: A1838/280, 3034/10/15 Part 1. “Indonesia-Political-Relations with
Australia-Visit of Foreign Minister Malik to Australia”.

% Ibid.

% Samuel, “What Malik Said”.

7 Cablegram number 2479 from Jockel to External Affairs, Canberra. Dated and received 22
September 1969. NAA: A1838/280, 3034/10/1 Part 32. “Indonesia-Political-Relations with
Australia”.

! Ibid.

72 Hodge, Radio Wars, p. 252.



60 Karim Najjarine and Drew Cottle

importance Canberra placed on “sympathetic” reporting of Indonesia by both the
public and private media. The former, because of its exposure to misconceptions
among some in the Indonesian elites that RA reporting necessarily reflected the views
of the Federal Government, the latter due to a lack of appreciation in Indonesia of the
freedom of the press in Australia, and the degree to which reporting in the private
media reflected widely-held views in the Australian community.



